Fotoboek
HARC & Youngtimer Races

De Youngtimer Trophy is een raceklasse waarbij de deelname openstaat voor auto's die tussen 1 januari 1966 en 31 december 1976 zijn gehomologeerd.

De klasse is in 1993 op initiatief van Jan van Duijn, zelf DAF rijder en Klaas van Vuure ontstaan maar pas in februari 2000 is de vereniging Youngtimer Trophy Nederland opgericht.

De Youngtimer Trophy is onderverdeeld in vier klassen, gebaseerd op cilinderinhoud.
Klasse A tot 1300cc NSU TT, Simca Rallye, DAF 55M en 66M e.d.
Klasse B van 1300 tot 1600cc VW Golf type I, Renault 5 e.d.
Klasse C van 1600 tot 2000 cc Ford Escort RS, Alfa GTA en Triumph's e.d.
Klasse D boven 2000cc, BMW CSL, Chevrolet Camaro, Ford Capri e.d.

De Youngtimer Trophy heeft een goedgevulde racekalender, met races in binnen- en buitenland waarbij startvelden van circa 45 auto's zeker geen uitzondering zijn.

In de Nederlandse Youngtimer Trophy zijn 2 deelnemende DAF's waarvan de 55M groep2 van Jan van Duijn een ware klassieker is namelijk de ex Gulf-STAR DAF waarin Han Tjan in 1972 in zijn klasse het landskampioenschap behaalde.
Bij een zoektocht op het internet
vonden wij deze twee foto's van
Rob van Tuinen, volgens de sites
zouden zij genomen zijn bij wedstrijden
op de Nurburgring in Duitsland of op het
Circuit van Zolder in Belgie in 2000 ?

Bezoek voor meer algemene informatie
de websites www.youngtimertrophy.nl
en voor de foto's van de andere merken auto's
www.racefotos.nl
   
HARC races op circuit Zandvoort 2002.
 


Youngtimer Trophy Zandvoort
8 juni 2002

In de klasse tot 1300cc 2 deelnemende DAF's met startnummer 15 Rob van Tuinen die zijn 66M groep2 uitvoering op een 4e plaats weet te brengen.

Met start nummer 16 na 6 jaar afwezigheid Jan van Duijn met zijn ex Han Tjan Kampioenswagen van 1972.
Foto links
Jan van Duijn in aktie, helaas stopt korte tijd later zijn waterpomp met functioneren en moet hij zijn wagen aan de kant zetten, geen resultaat voor hem.



Foto rechts
Rob van Tuinen in zijn 66M-Gr2 mooi strak en snel door de bocht, zo te zien is de auto behoorlijk stijf gezet.


Foto onder
Jan van Duijn remt aan voor de bocht.



Classic Car Races Zolder
17 november 2002



foto boven
Rob van Tuinen tijdens het noodzakelijke onderhoud aan zijn 66Mgr2

foto rechts

Jan van Duijn in volle actie in zijn 55Mgr2

Eindstand Youngtimer Trophy 2002 klasse A tot 1300cc:
7e Rob van Tuinen DAF66M -- 10e Jan van Duijn DAF55M



Historische Auto Ren Club
18augustus 2008
Cicuitpark Zandvoort

Met je DAF flink sportief bezit zijn in de autosport en de kosten overzichtelijk houden, kan dat ? JA zeker !.

In de rallysport kennen we inmiddels de Slowly Sideways organisatie die op rallygebied zoveel mogelijk de ex-fabriekwagen of replica's op de weg wil houden en dat zijn toch inmiddels allemaal klassiekers.

In ons eigen land houd de HARC, de Historische Auto Ren Club, zich sinds haar oprichting in 1975 bezig met klassieke racewagens op de baan te houden en met succes, de belangstelling is groot en nog steeds groeiende vooral onder jongere rijders.

In het verleden zijn vele DAF rijders lid geweest van de HARC, op dit moment zover bekend nog 2 en die behoren nu tot de senioren maar rijden nog steeds in hun DAF.
Rob Hartland
DAF55M grp2.


Zo'n twee jaar geleden heeft Rob Hartland deze auto overgenomen van Jan van Duijn.

De body is niet origineel ex Han Tjan wagen, die was echt te slecht maar alle belangrijke componenten zoals motor, ophanging, assen, remmen, rolkooi etc. etc. zijn afkomstig van de ex Han Tjan wagen met no.34 zoals de wagen op pagina Grp2 racesses van deze site te zien is.

Rob is een echte liefhebber en daar heeft de auto een goede thuisbasis gevonden.

Er rijden heel wat kostbare exemplaren bij de HARC.
Een van de belangrijkste kenmerken van de leden is dat zij met respect voor de andere deelnemers op het circuit rijden en dus elkaar niet afdrukken of onnodig uitremmen met alle risico's van dien, neen men rijd bewust en is zuinig op het materiaal.

Een groot probleem voor de leden zijn de hedendaagse geluidsnormen, waren de auto's vroeger uitgerust met open uitlaatsystemen, nu moet men toch voldoen aan circa 85 a 90 decibel en dat past niet bij een echte racewagen.

Deelname is voor iedereen mogelijk, ook zonder racelicentie !.

Jan Hofste
DAF66M1.3grp2.


Jan Hofste heeft deze auto al sinds 1994 in zijn bezit en is sedert 1996 lid van HARC en met deze auto op Zandvoort actief

Elders op deze site staat een foto uit 1996 tijdens de NSU Slalom in Nunen N.Br. en wat opvalt is dat deze voormalige autotechneut zijn auto koestert.
De auto is door Jan volledig zelfstandig opgebouwd en is werkelijk een plaatje, het klinkt gek maar het is eigenlijk zonde om met de auto op het circuit te rijden.

Hoewel Jan lange tijd het internet heeft tegengehouden is ook hij nu online en begint de informatie bij ons binnen te komen. Op onze pagina voor 2009 zullen wij uitgebreid terug komen op deze wagen.


Foto's ter beschikking gesteld door Karin Dolman van NoSpeedLimits.nl